Camera Picta konservering startades i slutet av 2019. De tidigare projekt som presenteras här som är från 2019 och tidigare är därför ett urval av projekt jag har utfört i egenskap av anställd på företaget Konservator Misa Asp AB. Jag var anställd på företaget i närmare 10 år mellan 2010 och 2019.

Åhls kyrka, 2023. Under våren 2023 arbetade Camera Picta Konservering med konserveringen av Åhls kyrka i Insjön. Arbetet inkluderade interiöra ytskikt samt fasta inventarier.

Före konservering.
Efter konservering.

Einar Jolin, Klavreströms bruk 2021. På Klavreströms bruk i Småland finns sedan 1920-30 talet en tennishall grundad av dåvarande brukspatronen Ivar Ekströmer. Hallen är förlagd till ett tidigare magasin från 1700 talet och  utgör en av de tidigaste privata tennishallarna i landet. Konstnären Einar Jolin tillbringade många somrar på bruket. I samband med något av dessa besök målade han tillsammans med brukspatronens son, Johan Ekströmer, en ca 14 meter lång målning längst ena väggen i tennishallen. Under 70 talet i samband med en omfattande renovering av hallen spikades väggarna och målningen för med skivmaterial. Därefter föll målningen mer eller mindre i glömska fram till idag. Personer engagerade i samhällsföreningen i Klavreström väckte frågan om framtagning hos kommunen som godkände och finansierade nu genomförda framtagning och konservering av Camera Picta Konservering.

Einar Jolin Klavreströms bruk 2021. Efter konservering av Camera Picta Konservering.
Tensta kyrka 2014. Konservering av muralt måleri. Under ledning av Konservator Misa Asp AB

Härnevi kyrka 2018-2021. Konservering av muralt måleri. Under ledning av Konservator Misa Asp AB.

Bo Beskow 2020 – Konservering av fresk i ram av Bo Beskow. Troligtvis en provplatta inför målandet av fresk på Tobaksmonopolet i Stockholm. Camera Picta Konservering.
Färgundersökning trapphus 2020 – Färgundersökning i trapphus tillhörande en bostadsrättsförening i Stockholmsområdet. Camera Picta Konservering.

Kumla kyrka 2017. Som en del i konserveringen av Kumla kyrka utfördes en fördjupad studie i teknik och material. Målningarna djupstuderades på plats, analyser av pigment och bindemedel utfördes och äldre foto- och arkivmaterial användes för att förstå hur materialet förändrats över tid. En del av detta fördjupningsarbete var att utifrån pigmentanalyser och närstudier av måleriet göra en digital rekonstruktion av hur målningarna ursprungligen kan ha sett ut. Vissa pigment som använts tål inte den alkaliska miljön som kalk utgör, detta gör att de oxiderar (mörknar/svartnar) över tid. Andra pigment bleknar medan ytterligare andra flagnat av och nästan helt gått förlorade över tid. Spår av dessa kan dock finnas kvar i putsens porer och kan vara möjliga att se med hjälp av mikroskop. Rekonstruktionen utfördes av mig i samråd med andra konservatorer och med konsthistoriker och ska ses som en kvalificerad gissning av ursprunglig färgprakt.

Kumla kyrka såsom måleriet ser ut idag. Elin Lundmark 2017.
Kumla kyrka med digitalt rekonstruerade färger såsom de en gång kan ha sett ut. Elin Lundmark 2017.